چگونه شمع درست را انتخاب کنیم؟

چگونه شمع درست را انتخاب کنیم؟

چندین فاکتوری که برای انتخاب شمع مناسب نیاز خود وجود دارد عبارتند از:

طول رزوه، قطر رزوه ، قطر آچارخور ، برآمدگی دماغه عایق (سرد یا گرم) ، دارای مقاومت الکتریکی یا بدون مقاومت، جنس الکترود میانی و جانبی و این که آیا شمع دارای واشر است یا از نوع مخروطی (کونیک).

در بیشتر موارد، تا زمانی که موتور اصلاح نشده یا فشرده سازی به طور قابل توجهی افزایش یابد، سیستم های احتراق و شمع ها علائم نامساعدی را نشان می دهند.

در این مرحله، عوامل مختلفی تعیین می کنند که کدام یک از شمع ها برای هر کدام از تنظیمات خاص مناسب ترند.

در موتورهای تقویت شده، ترکیبات ویژه الکترود، مواد سازنده الکترود و دامنه حرارتی سردتر می توانند قدرت قابل اندازه گیری را تعیین کنند. اگر وسیله نقلیه شما دارای تغییرات اصلاحی گسترده ای می باشد، بهترین کار این است که به مکانیسین متخصص وسیله نقلیه خود که اصلاحات وسیله نقلیه شما را انجام داده است یا تکنسین معتبرخدمات تخصصی مراجعه کنید.

 

چه مقدار بهبود عملکرد را می توانیم از تعویض شمع ها انتظار داشته باشیم؟

یک تصور غلط رایج این است که تعویض شمع ها باعث افزایش چشم گیر قدرت می شود. در اکثر موارد، تعویض شمع های کاملاً فرسوده فقط منجر به جبران بخشی از قدرت از دست رفته موتورمی شود، به طور معمول حدود ۲الی۳٪ از کل خروجی موتور. اغلب مردم تصور می کنند که جرقه قوی تر یا تعداد جرقه ی بیشتر می تواند باعث مصرف سوخت بیشتر می شود.

چیزی که صحیح است این است که اکثر موتورهای خیلی پیشرفته اتومبیل آنقدر کارآمد هستند که اولا از خام سوزی جلوگیری میشود دوما بیش از حد مجاز بنزین وارد محفظه ی سوخت نمی شود.

هنگامی که بر روی  یک موتور قدیمی یا نیمه قدیمی یک مجموعه جدید شمع نصب می شود، راندمان اتومبیل افزایش میابد. این افزایش قدرت که حاصل افزایش راندمان است معمولا میزان کمی دارد. هر شرکتی که ادعا کند شمع آنها قدرت قابل توجهی را در افزایش قدرت یک موتور قدیمی یا نیمه قدیمی فراهم می کند، اظهاراتی بی اساس است که ممکن است قابل پشتیبانی نباشد.

 

آیا استفاده از شمع های ویژه برای موتورهای تقویت شده همیشه ضروری است؟

بستگی به تغییرات و اصلاحات دارد. این موارد اصلاحی می تواند شامل توربو شارژ، شارژ اضافی، تزریق اکسید نیتروژن، استفاده از سر سیلندرهای کوچکتر، تنظیمات پیستون اصلاح شده، سر سیلندرهای جریان آزاد، تغییر اجزا و  یا استفاده از انواع مختلف سوخت و اکتان باشد. این نوع اصلاحات معمولاً نیاز به تعویض شمع های قدیمی و مستهلک دارند.

اصلاحاتی که معمولاً به شمع های ویژه احتیاج ندارند (در بیشتر موارد شمع نصب شده در کارخانه مناسب خواهد بود) شامل اضافه شدن فیلتر هوا با جریان آزاد، هدرز، منبع اگزوز و چرخ دنده های عقب است. اساساً، هرگونه تغییری که نسبت فشرده سازی کلی را تغییر ندهد، معمولاً نیازی به تغییر انواع شمع یا دامنه های حرارتی نخواهد داشت. چنین تغییرات و اصلاحات جزئی میزان گرما را در محفظه احتراق به طور قابل توجهی افزایش نمی دهد، از این رو، تغییر شمع موجه نیست.

هنگامی که فشرده سازی افزایش می یابد، همراه با قدرت اضافه شده، گرما نیز اضافه می شود. از آنجا که شمع ها باید حرارت را از بین ببرند و یک موتور اصلاح شده گرمای بیشتری ایجاد می کند، شمع ها باید گرمای بیشتری را از بین ببرد. بنابر این شمع با دامنه حرارت سردتر باید انتخاب شود و گپ شمع باید کوچکتر تنظیم شود تا از احتراق مناسب در این مخلوط سوخت و هوا اطمینان حاصل شود

به طور معمول، به ازای هر ۷۵-۱۰۰ اسب بخار که اضافه می شود، باید در دامنه حرارتی شمع یک واحد به سمت شمع سردتر بروید. دامنه حرارتی گرمتر معمولاً توصیه نمی شود مگر در مواردی که آلودگی شدید روغن یا سوخت رخ دهد.

 

چگونه شمع را چهره خوانی کنیم؟

توانایی “چهره خوانی” شمع یک راهنمای  ارزشمند برای انجام تنظیمات موتور می باشد. یک تنظیم کننده موتور باتجربه می تواند با بررسی رنگ دماغه عایق، موارد زیادی را در مورد وضعیت کلی کارکرد موتور تعیین کند.

به طور کلی، رنگ روشن مایل به قهوه ای / خاکستری به شما می گوید که شمع در دمای مطلوب کار می کند و موتور در شرایط خوبی قرار دارد. رنگ تیره، مانند رسوبات سیاه و سفید خیس و خشک، می تواند نشان دهنده یک وضعیت بیش از اندازه غنی، شمع با دامنه حرارتی بیش از حد سرد، احتمال نشتی خلا، فشرده سازی کم، عقب ماندن بیش از حد زمان یا فاصله ی گپ بسیار بزرگ باشد.

اگر رسوبات مرطوب باشد، می تواند نشان دهنده یک واشر با سر شکسته، کنترل ضعیف روغن که ناشی از وجود مشکل در حلقه یا سوپاپ است و یا یک وضعیت بسیار غنی باشد که بستگی به نوع مایع موجود در نوک شمع( محلی که جرقه اتفاق می افتد) دارد.

 

چگونه شمع کثیف را چهره خوانی کنیم؟

شمع کثیف، به شمعی گفته می شود که دماغه عایق در نوک شمع با ماده خارجی مانند سوخت، روغن یا کربن پوشانده شود. این پوشش باعث می شود ولتاژ در امتداد دماغه عایق راحت ترجریان داشته باشد و به جای اینکه از گپ عبور کند و به صورت نرمال جرقه بزند، به داخل محفظه فلزی و لبه های محفظه فلزی جاری می شود.

عوامل زیادی می توانند در رسوب گرفتن دماغه عایق شمع موثر باشند. ممکن است نسبت هوا/سوخت در اثر تنظیم نادرست کاربراتور یا در اثر عملکرد ضعیف سیستم تزریق سوخت، بیش از حد غنی باشد. حلقه های پیستون فرسوده یا مهر و موم شیر ممکن است اجازه دهد روغن زیادی به محفظه احتراق نشت کند و منجر به تشکیل آلودگی روغنی و در نتیجه رسوب روغن شود. استفاده نکردن طولانی مدت از خودرو یا رانندگی با سرعت پایین به طور مداوم ممکن است شمع را از رسیدن به دمای مناسب خود باز دارد. استفاده از شمع خیلی سرد نیز می تواند منجر به همین مشکل شود. و همچنین یک تهویه هوای کثیف می تواند شرایط بسیار غنی ایجاد کند که می تواند منجر به تشکیل رسوب شود.

رسوب سوخت، روغن و کربن همه می تواند در نتیجه دلایل مختلفی باشد، اما به محض اینکه شمع جرم گرفت، ولتاژ کافی برای نوک شمع و جرقه زدن ایجاد نمی کند و سیلندر به درستی آتش نمی گیرد. بنابراین، توصیه می شود که شمع به محض خراب شدن تعویض شود.

علائم رسوب یا گرمای بیش از حد باید سریعاً ردیابی شود تا از خراب شدن بیشتر، اختلال در عملکرد و آسیب احتمالی به موتور جلوگیری شود.

 

چه زمانی باید از شمع مقاومتی استفاده کنیم؟

شمع های مقاومتی یا R از مقاومت سرامیکی ۵ کیلو اهم در شمع برای سرکوب اختلال ناشی از امواج الکترونیکی تولید شده در هنگام جرقه استفاده می کنند. اکیداً توصیه می کنیم از شمع های مقاومتی در هر وسیله نقلیه ای که از برد کامپیوتری برای نظارت یا کنترل عملکرد موتور استفاده می کند، استفاده کنید.

 

آیا هنگام نصب مجموعه جدیدی از شمع ها ، باید فاصله گپ را تنظیم کنیم؟

اگرگپ پیش فرض شمع نور، مطابق استاندارد خودروی ما بود(مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو یا سایت شرکت سازنده خودرو) نیازی به تغییر گپ نیست ، فاصله گپ الکترود شمع های برند نور در هنگام ساخت به دقت کنترل و بصورت پیش فرض روی یک گپ پرکاربرد تنظیم می شود و به دلیل دامنه کاربری مشترک برخی از شمعها در بسیاری از موتورها فقط نیاز است گپ شمع تغییر کند (لازم به ذکراست حتما از نظر دامنه حرارتی دارای اختلاف زیادی نباشند) ضمنا کاربری انواع مختلف شمعها  متناسب با خودروی شما در کاتالوگ ما درج شده است.

موتورهای تقویت شده با فشرده سازی زیاد یا القا اجباری معمولاً به تنظیمات فاصله گپ الکترود کمتر (برای اطمینان از قابلیت احتراق در مخلوط های متراکم هوا / سوخت) نیاز دارند زیرا ولتاژ در فاصله گپ الکترود به دلیل فشارهای احتراق بیشتر، افزایش می یابد. به عنوان یک قاعده، هرچه قدرتی بیشتر ایجاد کنید، فاصله گپ مورد نیاز شما کمتر خواهد بود. به عنوان مثال، هنگامی که فشار را بالا می برید یا القا اجباری (سیستم توربو، کیت نیتروژن یا سوپرشارژر) را اضافه می کنید، باید فاصله گپ را کاهش دهید (حدود ۰٫۱ میلی متر برای هر ۵۰ اسب بخار که اضافه می کنید). با این حال ، هنگامی که یک سیستم احتراق با قدرت بالا اضافه می کنید، می توانید فاصله گپ را بین ۰٫۰۵ تا ۰٫۱ میلی متر تنظیم کنید.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart