علائم خرابی استپر موتور

حال وقت آن رسیده است که به علائم خرابی استپر بپردازیم. مهم‌ترین وظیفه استپر، جلوگیری از خاموش شدن خودرو در دورهای پایین است؛ به‌عبارتی، سرعت موتور در دورهای پایین توسط این قطعه تنظیم می‌شود؛ لذا خرابی آن در دورهای پایین، قابل تشخیص است و اغلب هنگام درجا کارکردن موتور، دور موتور پایدار نیست و مدام تغییر می‌کند. تشخیص خرابی استپر موتور با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

افزایش دور موتور بلافاصله پس از روشن‌کردن خودرو
خاموش‌شدن خودرو با رهاکردن پدال گاز
کاهش دور موتور در بارهای اضافی نظیر روشن‌بودن کولر
عدم پایداری دور موتور هنگام درجاکارکردن
گازخوردن بی‌دلیل خودرو پس از روشن‌شدن خودرو
افزایش دور موتور با افزایش دمای موتور
تمامی نشانه های خرابی استپر موتور، مرتبط با نحوه عملکرد خود استپر هستند؛ چراکه دریچه آن به‌درستی باز و بسته نمی‌شود و در نتیجه، میزان هوای ورودی به موتور مختل شده و موارد فوق ظاهر خواهند شد.

علت گاز خوردن خودرو و بالارفتن دورموتور چیست؟

گاز خوردن ماشین در حالت خلاص و هنگام کلاچ گرفتن ، هنگام تعویض دنده ،
گاز خوردن بدون دلیل خودرو و به تبع آن بالارفتن دور موتور می‌تواند نتیجه نقص یک یا چند مورد فنی باشد
از مشکلات معروف خودروهای ایرانی میتوان به گاز خوردن بی دلیل این خودروها اشاره کرد. این مشکل معمولا دلایل مختلفی میتواند داشته باشد اما معمولا رانندگان خودرو ترجیح میدهند که خود دست به کار شوند و قطعه ی استپر موتور یا همان موتور پله ای را تعویض کنند. در بعضی مواقع این مشکل برطرف میشود ولی در خیلی مواقع مشکل برطرف نمیشود. ما در این مطلب به شما آموزش میدهیم که چگونه این مشکل را برطرف کنید. نواقص فنی که باعث گاز خوردن و بالارفتن دور موتور خودرو می شود:
۱- استپر موتور
۲- سنسور دریچه گاز (در صورت وجود)
۳- مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)
۴- ایراد سیم و پدال و دریچه گاز
۵- سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)
۶- سنسور دور موتور
۷-ECU موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)
۸ – انژکتورها و غیره
۹- ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی‌ ای سی یو شود، معمولاً با فلش رفع عیب می‌شود.
همانطور که در مقدمه اشاره شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که رانندگان با آن رو به رو هستند سوالات مربوط به تنظیم موتور است در ادامه توضیح می‌دهیم که تنظیم موتور خودرو باید چه زمانی انجام شود و علائمی که خودروی شما در زمان نیاز به تنظیم موتور نشان می‌دهد را شرح می‌دهیم.
دلیل خود به خود گاز خوردن خودرو چیست؟
دلیل خود به خود گاز خوردن خودروی انژکتوری، هوا کشیدن موتور خودرو از قسمت منیفولد، دریچه گاز و یا اختلال در کار سنسورها است. در این مطلب قطعات مشکوک به خرابی را برای شما نام میبریم و راه تست کردن آن را هم برای شما توضیح خواهیم داد.
استپر موتور
استپر موتور شیر برقی است که بر روی دریچه گاز بسته میشود. این قطعه به فرمان کامپیوتر مسیر هوا را باز و بسته میکند تا در حالت های مختلف که هوا باید بیشتر و یا کمتر وارد موتور شود، هوا تنظیم شود و دور موتور به عدد ایده آل نزدیک شود. این عدد تقریبا ۸۵۰ دور در دقیقه برای خودروهای پراید و پژو و عدد ۷۵۰ در خودروی ال ۹۰ و ۲۰۶ است.
برای تست استپر هواکش را باز کنید دست خود را روی ورودی دریچه گاز بگذارید. اگر خودرو خاموش شد استپر سالم است اگر خودرو روشن ماند استپر خراب است. یک راه دیگر تست استپر این است که استپر را باز کنید ولی سوکت وصل بماند انگشت شست خود را روی نوک استپر نگهدارید. سوئیچ را باز کنید اگر بدون مشکل استپر باز و بسته شد سالم است ولی اگر کوچکترین گیری داشت خراب است.
سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز بر روی دریچه گاز و معمولا پایین استپر بسته میشود. وقتی سنسور دریچه گاز خراب باشد، زاویه ی دریچه گاز را اشتباه تشخیص میدهد و گاز میخورد. برای تست این قطعه وقتی خودرو در حال گاز خوردن است سوکت سنسور درچه گاز را بکشید، اگر خودرو از گاز خوردن افتاد و خودرو درست شد، سنسور خراب است، ولی اگر باز هم گاز خورد به مرحله ی بعد میرویم.
هوا کشیدن دریچه گاز و منیفولد
یک بطری آب کوچک بردارید و در بطری را سوراخ کنید. سعی کنید سوراخ کوچک باشد. بطری را سمت دریچه گاز و منیفولد ببرید و با دقت تمام محل های اتصال را آب بریزید. هرجا که دیدید با ریختن آب خودرو رو به خانوشی میرود، از آنجا موتور هوا میکشد.
اگر مشکلتان حل نشد بهم ریختن برنامه ی ECU دلیل گاز خوردن خودرو است
اگر تمام این کارها را انجام دادید و نتیجه نگرفتید باید به تعمیرگاه مراجعه کنید و برنامه ی خودرو را با دستگاه مخصوص ریست کنید. معمولا خودروهای با ECU زیمنس با هربار خرابی استپر نیاز به ریست است.
استپر موتور را روی خودرو چطور تست کنیم
برای تست موتور پله ای لازم است موتور گرم باشد
در حالی که موتور روشن است پا را روی پدال ترمز بگذارید ، پدال کلاچ را نگه داشته و گیربکس را در دنده پنج بگذارید ، سپس پدال کلاچ را به آرامی بالا بیاورید (آرامتر از حالت عادی برای حرکت ) اگر دور موتور بلافاصله پایین آمد و موتور خاموش شد نشانه خرابی استپر موتور است . اگر استپر موتور دور از دست رفته را جبران و صدای موتور تغییر کرد نشانه سلامت استپر موتور است ، در این حالت اگر یکباره پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید برای لحظه ای دور موتور بالاست و سریعا به حالت عادی باز میگردد .
در اتومبیل های گیربکس اتوماتیک دور موتور بعد از قرار دادن شیفتر در حالت D یا R پایین آمده و یا موتور خاموش میشود .

تصور اشتباه در مورد تمیز کردن استپر موتور
اغلب افراد تصور میکنند تمیز بودن استپر موتور در شتاب و راندمان موتور اتومبیل تاثیر دارد به همین خاطر در فواصل کوتاه مدت اقدام به باز کردن و تمیز کردن آن میکنند این در حالیست که استپر موتور تنها دور آرام موتور را روی مقدار معین نگه میدارد از این رو اتومبیل هایی که دارای دریچه گاز برقی هستند فاقد استپر موتور میباشند
از آنجایی که استپر موتور دارای چرخ دنده پلاستیکی کوچک و حساس است باز و بست و دستکاری آن باعث خرابی یا کارکرد نادرست میشود . البته تمیز کردن این قطعه با اسپری انژکتورشور بدون دست زدن به محور آن هنگامی که استپر موتور خیلی کثیف شده و موتور اتومبیل در دور آرام خوب کار نمیکند میتواند بصورت موقت بازخورد مثبتی داشته باشد و در کوتاه مدت بدرستی عمل کند ، اما بدلیل وجود ترکیبات شیمیایی در اسپری انژکتورشور حین شستشو و موجب فرسایش اورینگها وآسیب دیدگی دنده ها و از کار افتادن استپر موتور می شود زیرا شفت با یک گیربکس چرخ دنده حلزونی به موتور استپر متصل است .
تصور کنید موتور خودرو خود را استارت زدید و روشن نشد ، اگر ایراد از استپرموتور باشد در این صورت فقط کافی است پدال گاز اتومبیل را کمی فشار دهید و استارت بزنید تا موتور اتومبیل روشن شود . نگران نباشید چون میتوانید به راحتی اتومبیل خود را به تعمیرگاه برسانید و یا خودتان اقدام به تعویض استپر موتور کنید . در بعضی از خودروها حتما باید بعد از تعویض قطعات الکترونیکی موتور کامپیوتر (ECU) به دیاگ متصل شده و ریست شود . خودروهایی که از ECU زیمنس استفاده میکنند مانند بعضی مدل های پراید ، تیبا و پژو از این دسته اند . در این صورت تعویض استپر موتور توسط خودتان به تنهایی مشکل را حل نمی کند .
اگر به تعمیرگاه دسترسی ندارید و اتومبیلتان بعد از هر توقف و رها کردن پدال گاز خاموش میشود باید کمی دور آرام موتور را زیاد کنید ، معمولا خودروهای انژکتوری پیچ تنظیم دور آرام ندارند و باید این کار را از طریق رگلاژ سیم گاز انجام بدهید . ‌‌‌‌درب موتور را باز کنید و سیم گاز را که معمولا کنار ورودی هوای دریچه گاز است پیدا کنید ، سیم گاز اغلب ماشین ها بوسیله یک خار مهار میشود ، خار را در بیاورید سیم گاز را به آرامی عقب بکشید تا دور آرام به مقدار لازم افزایش پیدا کند ، سپس خار را در جای خود بگذارید . فراموش نکنید بعد از تعویض استپر موتور سیم گاز را به حالت اولیه باز گردانید.

There are no comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart